Bygg upp spontana kontakter med företag som intresserar dig!

Många som söker jobb tror att man är helt och hållet hänvisad åt de annonser som finns i tidningar och på internet, men varför måste det vara så? Om du alltid drömt om att jobba på ett visst företag, på en viss plats eller på en viss ort, varför skulle du då inte tala om detta och se om du kan göra din dröm till verklighet? Att spontant kontakta ett företag man vill jobba för känns för många lite ovant och kanske till och med lite pinsamt, men det är i själva verket ett mycket bra sätt att säkerställa att “drömföretaget” kommer ihåg just dig. Att du kontaktar dem direkt fast de inte har en annons ute tyder ju faktiskt på att du verkligen vill jobba för just dem, och det är ju naturligtvis varje arbetsgivares dröm att hitta en sådan person.

Men hur gör man då rent praktiskt för att bygga upp spontana kontakter med intressanta företag?

Fundera på vad du kan tillföra

Att ringa upp ett intressant företag ska inte handla om att fråga dem om de vill anställa dig eller inte, det handlar om att erbjuda dem något som de saknar. När du ringer ska du därför berätta om vilka kvalifikationer du har och vad du skulle kunna jobba med hos dem. Det kommer med all säkerhet att ge dig bättre resultat än om du bara ringer och frågar om de har några lediga jobb. (en fråga som det är mycket lätt att bara svara nej på, för att ha saken ur världen)

Om du är nervös, skriv ett manus!

Detta tillvägagångssätt kan givetvis kännas ovant om det är första gången du ska ringa till ett företag som du vill jobba hos. Därför kan det vara bra att skriva ner några punkter som du vill ta upp under ditt samtal. Dels kommer detta att hjälpa dig vara strukturerad, och dels kan det vara till stor hjälp om du känner nervositeten komma krypande under samtalet.

Se till att du talar med rätt person

När du ringer till ett företag är det förmodligen inte den som svarar i telefon som sköter rekryteringen. Se därför till att du hamnat hos en person som faktiskt har ansvar för rekryteringen innan du börjar prata om varför du ringt för mycket.

Presentera dig!

När du ringer någon, framför allt på ett stort företag, bör du ha i åtanke att de förmodligen har mycket att göra. Om de inte förstår redan från början vad du vill kan ditt samtal därför skapa irritation då man inte vet vad samtalet gäller, om det är slöseri med tid eller faktiskt något viktigt, och så vidare. Börja därför alltid ditt samtal med att presentera dig själv och ditt ärende. Detta gör den du talar med mer välvilligt inställd till både dig och ditt samtal och kommer därför att underlätta för dig under samtalets gång.

Om arbetsgivaren verkar intresserad, boka ett möte!

Om du får positiv respons på de samtal du ringer bör du försöka boka in ett möte (eller snarare en intervju) med den du talar med eller med en annan lämplig person. Detta då du gärna vill hålla kontakten vid liv och påminna dem om att det var just du som var den där driftiga personen som kontaktade den självmant.

Risken finns att din ansökan tappas bort i mängden om du bara skickar in ett CV efter samtalet, så ett personligt möte är att föredra.

Copyright www.jobbidag.se – All rights Reserved!
You MUST have our permission to copy and/or redistribute this article in any way!