Hur du skriver ett säljande personligt brev

En av de viktigaste delarna när du skickar iväg skriftliga ansökningar är det personliga brevet. Dels har detta en stor betydelse för arbetsgivarna, de kan göra en bedömning av din personlighet, språkkunskaper och din kreativitet med hjälp av brevet, och dels så ger det dig som sökande en möjlighet att sticka ut, och göra ett positivt intryck.

Här är några tips som hjälper dig skriva ett bra personligt brev som ökar dina chanser till att få jobbet:

  • Läs om vilka kvalifikationer som krävs för jobbet och försök sedan förklara varför du uppfyller dessa krav. Skicka inte samma brev, utan att göra ändringar när det gäller detta, till alla företag du söker jobb hos!
  • Var ärlig. Ärlighet varar alltid längst, och en van rekryterare märker snabbt om det man skriver verkar stämma. Skriv därför inte saker som inte stämmer, även om du kanske kommer på intervju kan det bli svårt att förklara varför du inte varit ärlig längre fram.
  • Om du verkligen är engagerad eller brinner för något, skriv mycket om detta! Man kommer långt på äkta engagemang, så om du har ett stort intresse för något som jobbet ifråga kräver, visa det!
  • Bli dock aldrig för långdragen. Kommer du på intervju kommer du att få möjlighet att berätta mer om dig själv vid ett senare tillfälle. Du behöver inte berätta allt i ditt personliga brev.
  • Skicka brevet till rätt person, istället för till företagets allmänna adress, eller till personalavdelningen. Står en kontaktperson med i jobbannonsen, adressera alltid brevet till denne.
  • Ha inte med onödig information. Arbetsgivare är normalt inte särskilt intresserade av t.ex. familjeförhållanden eller fritidsintressen, om de inte på något sätt är direkt relevanta för den utlysta tjänsten. Utelämna därför information som inte är absolut nödvändig.
  • Skicka alltid ett originalbrev, och inte ett kopierat brev, som man tydligt ser har skickats till flera företag. Alla företag vill känna att du vill jobba hos just dem, och inte hos vem som helst.
  • Rätta alla stavfel, syftningsfel och andra grammatiska felaktigheter. Dessa ger inte ett seriöst intryck, snarare tvärtom.
  • Rabbla inte bara upp massa egenskaper, utan att ge exempel på varför du faktiskt är stresstålig, positiv eller liknande. Exemplifiera! Detta ger ett mer trovärdigt intryck, då nästan alla människor anser sig ha en rad positiva egenskaper, oavsett om de har dem eller inte.
  • Skriv inga löneanspråk i brevet. Dessa kan alltid diskuteras vid en kommande intervju.
  • Skriv aldrig något negativt om dina tidigare arbetsplatser i din ansökan. Dels så ger det ett väldigt tråkigt och negativt intryck av dig som arbetstagare att du skriver sådana saker om en tidigare arbetsgivare, och dels så vet du aldrig om någon på företaget du skickar din ansökan till kanske känner någon på din tidigare arbetsplats.
  • Undvik roliga, ovanliga eller extremt färgglada papper. Klassiska vita papper fungerar oftast bäst, om du inte söker en mycket kreativ tjänst av något slag. Det samma gäller kuverten du skickar breven i.
  • Spara alltid brev som du blev nöjd med, för att använda ideer ur dem även för andra brev. Kopiera dock aldrig personliga brev rakt av!
  • Om du kan skicka brevet elektroniskt är det att föredra. Dels så sparar du in portokostnader, och dels så får företaget i fråga ditt brev snabbare.

Copyright www.jobbidag.se – All rights Reserved!
You MUST have our permission to copy and/or redistribute this article in any way!